Saturday, October 07, 2006

Den nye terroren...

Jeg hater Clear Channel. Jeg hater reklameboardsene dere kliner opp overalt. Jeg hater hvordan dere kjøper opp små-uvitende-fattige-kommuner med deres skitne, skitne triks. Overalt henger de opp, disse glinsende, grafisk lekre, innbydende plaktene deres. Først og fremst for at jeg er en lettpåvirkelig sjel; Jeg ilte til butikken da dere reklamerte for de nye Extra dropsene med lakris smak, jeg følte for nytt undertøy da dere hadde Lindex-kampanjen deres.... Men er det sånn vi vil ha det? Vil vi at alle buss-skur, alle åpne flater med mulighet for litt reklame i det såkalte "offentlige" rom skal dekkes av slikt? NEI!! Det offentlige rom tilhører alle. Meg , deg og barna våre. Vi skal kunne ferdes trygt i det uten å bli bombadert sønder og sammen som et visst tvillingtårn av alle de produktene som skal gjøre oss til mer velykkede individer hver gang vi skal bevege oss fra A til B. Skal det i hele tatt henge noe rundt omkring hvor vi ferdes bør det i allefall være av allmenn interesse; Loppemarked til inntekt for korpset (gud forby..) Eller dugnad på Ila. Ikke reklame for nye skraplodd eller en butikk-kjede som "loves your boobs"...Ikke nok med at buss-skur, bygninger, busser, og offetnlige bygg og ikke minst våre sensetive hjerner blir forsøplet med alskens driiiiiit, MEN nå har også "lysforurensning" tatt av som kjiiip markedsføring. I Tromsø har Burgerking en stor burkerking-logo projisert på bakken utenfor. Til tider har enkelte uteplasser brukt sterke lyskastere på nattsvart himmel for å reklamere for sin eksistens.. Dette er jo intet mindre enn tragisk , da det forstyrrer for Nord-Norges store stolthet: Nordlyset.
T-banene her er nedklistret av Sarah Thorton i nye sko, Sony telefoner og annet herk. Jeg blir gal. JEg har betalt for å ta bussen, da ønsker jeg ikke å bli affesert av skjermer med reklame, jeg har betalt for å ta t-banen, hvorfor ligger da Sarah Thorton utbrettet over et 4X2 meters reklameboard og gliser sitt mest innsmigrende smil for å få meg til å investere i et par sko med stillett ? Og hvorfor er det ingen Ape-lignende mann med stooor inflytelse som går til krig mot denne formen for terror?

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

yo! grattis med ny blogg, flott at du går i de intelligente bloggers fotspor og skriver korte prosa i samfunnsdebatten du så ivrig holder. toppers! men forlater du din gamle blogg? roser deg forresten for en ytterst bemerkelsesverdig vakker tegning av deg selv og onar, jeg likte den veldig godt! hahaha, topp topp!

Monday, 09 October, 2006  
Blogger Krissabing said...

Ja, hva skal man gjøre uten digitalkamera i vår tid?
Hvordan går det i roma forresten?

Monday, 16 October, 2006  

Post a Comment

<< Home