Tuesday, October 24, 2006

Thomas Hylland Eriksen har sluttet å røyke..

Det sto i Dagbladet. Jeg ante ikke at han røkte. Jeg tenkte at en mann med såpass høy kulturellkapital og som frekventerer Skavlands stoler med slik hyppighet , ikke kunne la seg utsette for en påfølgende sosial hets som det en så åpenbar livsnyter som en røyker er i pilates-Yoga-urtete-lowcarb-Norge. Hylland Eriksen sluttet av estetiske grunner sa han. Jeg ønsker ikke å slutte. Jeg ønsker heller ikke å kjenne de nyfrelste "vi-har-lest-endelig-røyk-fri-og-den-funker-som-faen" og ikke-røykernes duggfriske mentholpust i nakken hver gang jeg benytter dette noe overprisede , noe uglesette men dog fult lovlige rusmidlet. På sine strengt anviste plasser v.o.m .Vi har jo forlengst sluttet og plage asmatikere på utesteder. Noe jeg skal si meg enig i at fungerer godt. JEg behøver ikke å røyke inne fordi om jeg noen gang savner den i trespann, med avis og kaffe. Men det jeg ikke forstår er det tragiske bilde som blir malt av oss; der vi sitter meg kols i en mørklagt leilighet, uten sosialt nettverk, i Oslos mer eller mindre lugubre strøk, eller med voicbox somskremmselspropaganda på en ungdomskole. Hver gang vi tenner en av disse kreftpinnene blir vi minnet på vår mortalitet, det gjelder å leve! For har det seg ikke sånn med alle "nytelsesmiddel" vi omgås at de innebærer en viss risiko og bør behandles med respekt? Spising f.eks, Overdreven spising fører som kjent til fedme, og tjukkaser vil ikke gamle-Norge ha, det overdrevne burgerintaket ditt fører til fortettede blodårer og ender i verste fall med døden. Er du kanskje litt for glad i rødvin? Før du vet ordet av det har du havnet i den ulykksalige kategorien "Alkis" Om det ikke går så langt så fører alkohol til nedsatt kontroll på alle vis. Store deler av landets ulykker skjer som kjent i alko-rus. Til og med vår mest primitive vei til nytelse; seksuelltsamkvem (som vi sier når vi skal virke anstendige, LES: puling, hænky-pænky,sex etc) kan få enorme konsekvenser om det ikke gjøres med forsiktighet; dryppert, klamydia, gonore, sopp, gardnerella, barn, (jeg nevner i fleng)eller HIV, som i siste instans fører til døden.

En gang sa Sam (En av hobittene i Ringenes Herre) følgende; "En pipe når jeg sitter , et eple når jeg går"

Jeg tror Sam har skammelig rett i det! Alt med måte og alt til sin tid*så kommer vi oss nok i mål uten sunnhetsapostler, T.H.E, Dr athkins,Grete Rhode, Herbal Life, lowcarb, blodtypedietten, brennhettesuppe og cambridge kuren!


(*Hva seksuellt samkvem angår er det i følge min gamle helsesøster Ingrid Støre bare en ting som gjelder for å unngå sykdom; å spise sjokolade med papiret på)

2 Comments:

Blogger Benedikte said...

Ånei! Det faktum at Thomas Hylland Eriksen har slutta å røyke betyr at røyken en gang for alle har fått status som lavkulturell. Hvis man vil bli ansett som høykulturell fra nå av og vil nyte et innhalerende lovlig rusmiddel, må man nøye seg med en sigarillo til cognacen. Kjipt. Tror jeg forblir hos de lavkulturelle.

Wednesday, 25 October, 2006  
Blogger Krissabing said...

Martin Schanke røyker visstnok fortsatt. OG vår alles kjære konge blir jo sett med en prince i ny og ned...

Wednesday, 25 October, 2006  

Post a Comment

<< Home