Friday, November 10, 2006

En kvinne med duft av Lavendel...

Så og si alle betydningsfulle kvinner i litteraturen som har blitt utsatt for menns (Jeg-personen) kurtise har det tilfelles at de som regel lukter a.) Lavendel eller b.) yasmin. Den siste boken jeg leste hvor Lavendel metaforet ble brukt i beskrivelsen av en kvinnes overjordiske skjønnhet , var i "Vindens skygge" hvor unge Beatriz var i besittelse av denne odøren, eller i et mer positivt ordelag; duften. Inntil nylig har jeg aldri klart å visualisere denne duften. Fordi jeg aldri har kjent den. Det har gjort at jeg aldri har fortsått disse unge kvinnebedåreres fasinasjon for duften. Men når jeg var å besøkte Ina , hadde hun en flaske Lavendelsåpe på servanten, som jeg stadig forsynte meg av. (ikke at mitt apell økte av den grunn, men jeg fikk iallefall kjent denne duften som har forhekset følsomme sinn i århundrer) Og i dag, en helt vanlig Fredag, på vei opp til mitt hjem, gikk jeg forbi en middelaldrene kvinne, kledd i lilla , som bar denne duften. Hun stinket rett og slett Lavendel. Hele heisen var stinn av Lavendel os. Det var ikke noe overjordisk over denne duften, det var heller litt små-kvalmt og billig. Så min oppfordring til Ruiz zafon og andre forfattere er å finne en annen, bedre duft til sine kurtiseringsobjekter.

( Jeg skal være enig i at litterært sett , er det nok vakrere å dufte Lavendel enn ny-stekte boller, vademecum, 1671, epler, eller Hugo red.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home