Saturday, November 25, 2006

Anmeldelser.

Jeg misliker bokanmeldelser. Både å lese de og skrive de. De er lange og fulle av pjatt, ispedd ord som :"Språket er direkte, ja til tider brutalt, men det passar til den kolsvarte grunntona i boka. Allusjonane til Lawrence Durrell synst eg derimot fungerer dårleg" Det sier meg ingenting. Det jeg vil vite er; Bør jeg bruke tiden min på å lese dette, eller bør jeg styre unna, kose meg med Sagaen om isfolket i stedet for. Ikke om allusjonane til Lawrence Durell. (Hva er en allusjon? Hvem er Lawrence Durell?) Jeg har derfor lagd anmeldelser til deg kjære leser, som tar for seg sakens kjærne: Bra eller dårlig? Dette er også ment som et alternativ til åndseliten, som alltid krever en grunn. Hvorfor er boka dårlig?; red ut, forklar med eksepmler ,gjør rede for.etc
Av å til så er ting dritt, på grunn av at det stinker!

Vidar Sundstøl , I Alexandria, tiden forlag. 2006: Denne boken er den verste jeg har lest. Når jeg var ferdig med den var jeg så oppgitt, at jeg , med stor kraft kastet den i veggen. Jeg hadde lyst til å rive den i stykker. Men jeg gjorde det ikke , grunnet det pene bokomslaget. Møkka bok.

Lars Saaby Christensen, saabyes cirkus, Cappelen 2006: Viss du kaller hans tidligere utgivelser en isbergsalat, er dette en veikrokinakål i sammenligning. Men den er bra. Og du bør lese den.

Lars Saaby Christensen , Modellen, Cappelen 2005: Akk , ikke les den!

John Harstad, Buzz Aldin, Gyldendal 2005: Bra!

Øystein Vidnes, Ekstasar, Samlaget 2006: Tja.

Pål H. Christensen, Drømmer om storhet, Roman tiden 2002: Nok en navlebeskuer. Jeg er lei bøker brukt som selvterapi. Lei av å lese om folk som drømmer om storhet. Ikke les den.

Dag Skogheim, Sju mann, tiden, 2006: Grei nok.

Frank Lande, Frank lande, tiden, 2006: Denne boka er driiit morsom. Og til tider svært trist. En bauta over det kreative presteringssamfunnet. Du bør absolutt lese denne!

Dan Brown, Da vinci koden: Huff, tragisk å si det. Men den er meget godt skrevet. Og jeg likte den bedre enn jeg tør inrømme , grei lesning* (*overført betydning; les den, den er spennende..)

Carloz Ruiz Zapon, Vindens skygge; Ganske Pompøs. Men meget , meget, meget bra.

Donna Taratt , Den hemmelige historien. Bra nok. Lang.

Anne B. Ragde: Arsenikktårnet, Bra

Miguel De Cervantes Saavadera , Don Quijote: Kjøpte den for nesten 2 år side , og er foreløpig bare på side 268. Så langt lover det bra. Oppdateringer kommer...

Luis Garcia Montero, Lecciones de poesia para ninos inquietos: Jeg kjøpte den grunnet de fine illustrasjonene... Ikke visste jeg at det var poesi for vanskeligstilte barn..


Fotnote:
Jeg kan se for meg at endel forfattere fra en tid til en annen googler seg selv. Og muligens forviller seg inn på denne siden, jeg håper f.eks du Vidar Sundstøl ikke blir lei deg, for at noen synes at din bok er noe av det verste de har lest.
Jeg er heller ikke morgenbladetkritikker og kan med dette ikke klandres for å ikke se "Det underliggende" Det "subtile" og "det usagte" i de nevnte romaner.

3 Comments:

Blogger Benedikte said...

Akkurat den typen bokanmeldelser (og film- og musikkanmeldelser) det burde være fler av!

Sunday, 26 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

passa vel bra førr dæ det krsitin, e itj du ganske vanskeligstillt sjøl? æeh, æeh æeh. det han torgeir sagt iallfal

Thursday, 30 November, 2006  
Blogger Krissabing said...

Ha ha ha, du har nok rett i det, snørrert! (aka Hejdi igjen eller?)

Thursday, 30 November, 2006  

Post a Comment

<< Home