Friday, November 17, 2006

Top of the pops: Stygge trønderske ord og utrykk...



1. Pøls: Uttales "phøls", med litt slapp phø-lyd. Ille i sin opprinnelige form, men fremstår dessto verre klokka tre om natta utalt av en fyr , med fysikk som Bjarne Brøndbo og med rekesalat i store deler av ansikter utenfor Shell Namsos.

2. Flæsk i øran/flæsk i øyran (ytternamdalsk): Det var min venninne Ingebjørg som gjorde meg bevisst på dette skrekkelige , lett visuellbare utrykket.

3. Færra på/Hi (overhalla)/Har forri på: Nok et motbydelig utrykk for seksuell aktivitet.

4. Maul: Brekningsfremkallende ord for å spise noe alene som vanligvis spises sammen med andre ting, f. eks; "Sett du der å maaaaauuule (trykk på au) kaillphøls"

5. "Littj karn": Et litt uskyldig ord for det mannlige kjønnsorgan. Gjerne brukt i revy/ noen forteller en "grovis" sammenheng. Et eksempel på dette er hentet fra skuespillet "Bygg ein By" i forbindelse med Namsos sitt 150 års jubileum i det herrens år 1995. "Tyskeran kjæm , tyskeran kjæm" -Det e ængelske båta, ka gjør vi me dæm? "Tyskeran kjæm, tyskeran kjæm" -Ka e det du sei hi æ littj karn min fræm? (Denne litt småfrekke avslutningen på tysk invasjon, gjorde selvfølgelig at publikum datt av stolene i latter..)

Siden jeg ser på meg selv som litt kvasi-nordlending, velger jeg også å dra de nordnorske å legge litt vekt på nordnorske nedfallsfrukt , for også her finnes det ord som er riktig så stygge;

Boille; Dette hvetemelsbaserte bakverket, likt av store deler av befolkningen. Utalt på Nord-norsk høres det både vulgært og lite delikat ut. At enkelte bruker det i overført betydning gjør ordet desto styggere.

Øh: Jeg vet ikke, men jeg tror (uten å være diskriminerende)dette utrykket kan ha sitt opphav i Kroken? Dette Øh/Ehh/ brukes ser ut til å kunne brukes foran en hvilken som helst setning;"øøøøøh, brodhern ska på landskytterstevne i hælga"Brukes Kanskje for å gi setningen mer substans og for å vekke tilhørernes oppmerksomhet?

Viss du, kjære leser har flere ord og utrykk som fortjener en plass på denne lista, ville jeg satt veldig pris på at du forteller meg om dem. Det trenger ikke en gang være nordnorske eller trønderske ord. Kanskje er du fra Stord, Smøla eller Hattfjelldal, ja, kanskje er du fra Skåne. Jeg er sikker på at det finnes språklige utysk på de fleste dialekter , både i inn og utland,.


15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Skittåt e ikke akkurat mitt favoritt ord. D e støggt

Friday, 17 November, 2006  
Blogger Marienborg said...

Kristin! Min BÅILLE!!! Æ følte mæ troffe å beæra over at du tok med dette bakverket ;) Savne dæ å ser fram til at du kommer til Tromsø, til Casa el Lindseth på kokkoste å varme scones! Rurkake syns æ e litt ekkelt (se førr dæ et veskende, pussinfisert sår med nettopp ei feit rurkake på). Ellers e jo det nordnorske ordet sprut sjetta så ekkelt at vi ikke treng å forklare eller gå nærmere inn på beskrivelsen...

Saturday, 18 November, 2006  
Blogger Krissabing said...

Ja du har nok litt av æren for akkurat det ordet. Men jeg er glad i deg uansett og ser fram til Scones!!! jeg synes ordene du kom opp med var veldig gode (og suuuper ekleeee...)

Saturday, 18 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

hei kristin, har du sjotto og e du snavvelklein??

Wednesday, 22 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

forresten; det bilde der kan bare beskrives som et fantastisk flott kunststykke; ka om vi printe opp masse og gir te folk i julegave?? god ide??

Wednesday, 22 November, 2006  
Blogger Krissabing said...

ja, jeg tror mange har satt pris på en kopi!

Wednesday, 22 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Næssabjønn...

Thursday, 23 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

heimert, dæter og beinnar. uslålig kommbinasjon

Thursday, 30 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

stivert stivert stivert

Thursday, 30 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

stivert e jo ikke så stygt. Men patta og dæter.. æsj!

Thursday, 30 November, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Fettsjur.

Friday, 01 December, 2006  
Anonymous Anonymous said...

pråtta

Monday, 04 December, 2006  
Anonymous Anonymous said...

fettmakt

Monday, 04 December, 2006  
Anonymous Anonymous said...

rævtryne

Monday, 04 December, 2006  
Anonymous Anonymous said...

spykuk

Monday, 04 December, 2006  

Post a Comment

<< Home