Thursday, February 22, 2007

OL I tromsø...

14 millioner har blitt brukt på å søke OL i Tromsø i 2018.
Herman kristoffersen roper hurra og stiller seg selvsagt som alltid medgjørlig da promotering og selvforherligelse av ishavsbyen, Nordens Paris eller Tromsø, om du vil, står på dagsorden. Tenk på de vakre tv-bilden, Nordlyset, snøen som glitrer mot isblå himmel ,glade barn med roser i kinn, økningen i salget av selbuvotter, lusekofter, overpriset tørrfesk, isbjørner i miniatyr,pins, tenk på handelstanden og verdien dette vil ha som turistmål i framtiden. Nordlys og bladet Tromsø stiller seg også udelt positiv til det som i mine øyne er direkte rævpuling av jomfruelig natur, kulturminner og kulturlandskap. Hva Tromsø har tenkt i forhold til etterbruk av de enorme anleggene som kommer til å bli bygd i forbindelse med et kommende OL er heller ikke gitt noe godt svar på. Ei heller hvordan et sådan arrangement vil virke i forhold til god gammeldags miljøprofil som "Miljø-byen" Tromsø ellers er så opptatt av. Å få flydd opp hele verden til den ytterste utkant, gir meg ikke umiddelbare assosiasjoner til omkvedet om å redusere c02-utslipp, tenke globalt handle lokalt osv..

Et annet aspekt som ikke er tatt i betraktning når avdankede politikere har diskutert OL-saken , er hva byens innbyggere vil . Hva med oss som ikke ønsker å være en pinsbefengt kuriositet høyt oppe i Nord. En rask 5 på gata i avisen Nordlys (ikke at dette nødvendigvis er representativt for befolkningen som sådan) viser at ingen av de spurte hadde noe lyst til at OL skulle arrangeres i Tromsø. Klagene har strømmet på når noen bjørketrær har knekt etter Bukta festivalen , hva voldtekten av natur som et eventuellt OL vil medføre , tør jeg ikke en gang tenke på.
Tromsøhallen:
Dette er prospekt av den tenkte Tromsø-hallen. Den skal kunne huse over 10.000 sitteplasser og skal bli hovedarena for Hockey.
Dette blir bra for etterbruk , siden jeg per i dag vet om null (0) aktive Hockeylag i Tromsø. Vi får bare håpe på en befolkningboom i etterkant av OL i 2018, slik at hallen slipper å støve ned.

Blåtind.
Tidligere naturperle for toppturentusiaster.
-Nå skianlegg.

Deltagerlandsbyen.
Legg merke til den lukerative beliggenheten i standsonen. Vil nok garantert berike utøvernes 14dagers opphold i Tromsø. Vil nok garantert også ødlegge utsikten og søndagsturene til Tromsøs befolkning og øvrige turister.
Er det en nyre?
Nei, det er mandelahallen plassert på Mandelasletta, åsted for den mye omtalte Mandelakonserten, en mulig utløsendefaktor for Tromsøs nyervervede stormannsgalskap.


OL pinsen er klar.
Jeg trodde 10 år etter Lillehammer OL at pinsne lå død en gang for alle, men neida , det er duket for en renessanse for alle pinsentusiaster. Det er bare å gå til anskaffelse av en caps som samlingspunkt for klenodiumene først som sist..













Keiserens nye klær.
Offentlighetens eneste OL-motstander?


















5 Comments:

Blogger Benedikte said...

Jeg syns de burde hive ut alle beboerne på Prestvannet Studenthjem og ha deltakerlandsbyen der. Så kan de heller bygge et nytt og finere studenthjem til OSS SOM FAKTISK ER EN JÆVLIG AVGJØRENDE FAKTOR FOR BYENS ØKONOMI - MYYYE VIKTIGERE ENN OL SPØR DU MEG.

Saturday, 24 February, 2007  
Blogger Krissabing said...

ENIG!
Beklager skrekkelig Lay-out. JEg havna i lay-out Trøbbel. OG fikk ikke til å rett det opp. Når jeg ikke fikk til å rette det opp ble jeg sint. Så jeg eksploderte!

Saturday, 24 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Fantastisk at noen velge å si det på en så direkte måte.
Men en ting må æ nesten rette på. Tromsø Hockeyklubb finnes.. Min kjære venn Peder e aktiv der.
Bård

Monday, 26 February, 2007  
Blogger Misha BB said...

Håper du ikke banka opp noen i prosessen da :)

Mandelahallen ser ut som The Clitoris i South Park-filmen. (:/

Monday, 26 February, 2007  
Blogger Ida said...

Hehe

Wednesday, 07 March, 2007  

Post a Comment

<< Home