Sunday, February 18, 2007

Kristin anmelder fiduskunst.

"Jeg ser et bilde av et ungt og lykkelig par, de gode minner som jeg har"
(Ut mot havet, Rudberg 19...)

I anledning et bilde som dumpet innom min innboks , vil jeg gjerne benytte min kunsthistoriske bakgrunn fra Olav Dun videregående skole som bakteppe for anmeldelsen av denne fotografiske komposisjonen.

Bildet er av en profilert trubadur mest kjent for sin forkjærlighet for å være "Ut mot havet" og sin store apetitt på kvinner. Fordi om havet ikke direktet er skildret i denne komposisjonen, er hans kjærlighet til kvinnen, og skjødet i aller høyeste grad tilstedeværende. Hans kjærlighet til musikken er også representert i form to gitarer som utgjør bildets bakgrunn.

Fotografisk sett er bildet fullt av det som ville blitt karakterisert som forstyrrende elementer; en flaske med olje, som kanskje symbolisere artistens status som sønn av oljenasjonen Norge, men kan muligens også ha en langt mer praktisk hentydning. Andre forstyrrende elementer er det blå fallossymbolet, plassert et sted hvor solen aldri skinner , samt en lypsyl. Glasset plassert i bildets skjæringspunkt kan også sies å virke forstyrrende.
Mine umiddelbare assosiasjoner går til rennesansemalerne, og da spesiellt Jan van Eyck , som i likhet med denne artisten, ofte plasserte seg selv inn i bilder han malte. Det nyskapende i denne komposisjonen er at kunstneren selv tar en såpass stor del av komposisjonen , og ikke bare som en liten detalj for det våkne øyet. Rent deskriptivt består bildet av en mann og en kvinne. Kvinnen er ung og mannen gammel. En tematikk vi kjenner så godt i et kunsthistorisk perspektiv. Her kan kunstneren kanskje være kjent med Manet, som brukte pur unge, nakne kvinner som symbolske representanter for inspirasjon og rekreasjon. En muse. Lyset i komposisjonen er grellt , og har en lite flatterende effekt på verkets hovedelementer ; mannen og kvinnen. Kunsteren ser ut til å ha minimal kjennskap til lys og skyggevirkning, men det kan også være at fotografen bevisst har brukt denne teknikk for å oppnå ønsket effekt. Fargemessig fungerer det, den svarte skinnsofaen står i fin kontrast til veggens hvite flater. Mannen og kvinnen representerer også kontraster; Hennes yppige ungdommelige ytre, i kontrast til hans begynnende alderdom skaper et spenningpunkt i bildet.

Det som imidlertid slår meg som komposjisjonens styrke, er dets autensitet.
Vi tror på dem.
Mannens hedonistiske nytelse, samt intenisteten i kvinnens småsadistiske ansiktsutrykk fomidler en åpenbar glede, som anskueren i denne komposisjonen får ta del i.

For skal vi tro kunstneren selv, som utalte i en av Norges største tabloider ; "Jeg har kulere bilder hjemme" . Er jeg er sikker på at vi kommer til å se mer av dem begge i tiden som kommer.

7 Comments:

Blogger Misha BB said...

kanke du legge ut det bildet? eller blir det for grellt, kanskje?

Tuesday, 20 February, 2007  
Blogger Krissabing said...

he he jeg tror ikke du vil se det

Tuesday, 20 February, 2007  
Blogger Benedikte said...

Mikkel, du vil IKKE se det! Med mindre du ikke vil ende opp på koko-huset sammen med meg og Kristin.

Vi snakker her om et bilde der RR får en dildo trøkt opp i ræva av en 17 år gammel blondine som samtidig runker ham. Herlich, eller hva?

Tuesday, 20 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Eh... Jeg overhørte non på pauserommet som snakka om dette bildet. Det er altså faktisk et FOTOGRAFI?

Glem det, IKKE legg det ut. Værsåsnill...

Friday, 23 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Du vil ikke se dette bildet Mikkel!
men siden du er slik en grepa kar skal jeg sende det til deg

Friday, 23 February, 2007  
Blogger Misha BB said...

eh... takk? eller er dette heller en form for psykisk terror per epost? du træng ikkje.

Saturday, 24 February, 2007  
Blogger Marienborg said...

Kem har tatt bildet? va vedkommende og med i leken? Ka blei lipsylen brukt til? Koffer vil man bli tatt bilde av i en sådan situasjon? Æ ser for mæ en kald viterdag, Rune, eller Rudern, sitt forran peisen å mimmer om glade sommerdager med dildo i røven å.. ÆÆÆÆ!!! Man kan jo bli syk på sinnet av mindre. Håpe Rudern har vett til å holde de andre bildan godt gjemt..

Monday, 26 February, 2007  

Post a Comment

<< Home