Thursday, February 15, 2007

Kristin blir gammelsexy.

På mandag var jeg på Blå Rock. Og jeg innser at det jeg trodde var en tilfeldig observasjon , faktisk nærmer seg stygt en realitet.
Blå Rock kryr av sexy jenter. (Dette er ikke en konverteringsbekjennelse)
De er overalt med sin hugo boss parfyme , stramme , kule band t-skjorter, som framhever deres velproposjonerte former, pumps, fint, oppsatt hår. stilige jeans, sminke, meeen på en raffinert måte. Generellt sett : Ett utseende som krever en viss tid foran speilet, og en viss estetisksans. Det verste av alt de er atten år!!
Jeg vil også være atten år og fortsatt trosse vær og vind for å være fin.
Problemet er ; Jeg gidder ikke.
Så der sitter vi. De gamle og utdaterte. Vi som velger Nina-skåtøy-jakke fra 70-tallet. Varme , fornufttige sko, ull-genser , superundertøy og ett hår som ikke kan sies å være tatt ut av en wella-reklame. Mens vi læsker ganene med øl og skuler på 18åringene som blir utsatt for kurtise av menn godt over pubertetsalder. Vi har i 11 minus , innsett at behov som varme får gå foran alt annet.
Vi har blitt voksne.
Meen jeg har en plan... En plan jeg har hatt lenge , men som jeg enda ikke har iverksatt, siden jeg føler at det er en plan som bør iverksettes rundt de førti, da det virkelige forfall setter inn. Men slik situasjonen har blitt, må jeg begynne nå;

Jeg skal bli gammelsexy.

Når man skal bli gammelsexy og samtidig går på SV-fak er det veldig viktig å ikke gå i følgende feller;
1. Klippe håret i "spræk" asymmetrisk frisyre.
2. Gå i omfavnsrike klær med "friske" farger, gjerne kjøpt på uno eller designforum.
3. Velge kraftige brilleinnfatninger (ut i fra humør)
4. Bruke store tresmykker, kjøpt i en liten autentisk småby på afrikakysten eller latin-amerika. Humanetisk forbund smykker i sølv , med skinnrem går også under kategorien ; Nei!!
En kort og en lang øredobb bør også til enhver tid unngås. Om min framtid skullle peile inn i arkeologibransjen skal jeg også prøve å unngå jernalderinspirerte brosjer og smykker som utrykk for min identitet og interesse.
5. Unngå å få et såpass frimodig forhold til egen kropp , at BH blir et hinder for min kroppslige utfoldelse, at mosjon er forbeholdt kjevemuskelaturen og i fult alvor ha "Big is beautiful" som livsmantra.
6. Utfordre mine horisonter med nye og spennende ting som jambekurs, shamankurs, rosemaling, og salsa dette inkluderer også å arrangere "jentekveld" i form av et dildoparty. Hvor vi drikker vin, og ler, høyt og frimodig.
7. Bruke nye ord og utrykk for å være med på "ungdomsspråket"
8. Konstant omtale seg som "jente" dog alderen tilsier at "gammel røy" burde være en mer gjeldene definisjon.
9. Skule på yngre og mer vellykkede mennsker.
10. Unngå å gå på Mari Boine konsert med de selvrealiserte venninnene dine.
11. Unngå ekstremiteter; Å kjøpe seg en tight skinnbukse som avslører din leopard g-streng er ikke å anbefale. Det er viktig å ikke virke for desperat i sin higen etter gammelsexy image. (Les: Overdreven trening, solariumsbruk etc)

Først; en redegjørelse for min definisjon av "Gammelsexy" Siden dette antageligvis leses av mennesker som ikke har samme bekjentskapskrets som meg , velger jeg her å bruke eksempler fra offentlighetenslys... Hilde Hummelvold er litt gammelsexy, holder fasongen, kler seg etter sin figur, og er morsom og søt. Mia Gundersen kunne vært gammelsexy , men siden hun er litt vel vulgær for min smak, kommer hun dessverre ikke inn under definisjonen. Liv Ullmann er ikke direkte gammelsexy, men har absolutt en viss sjarm , og er veldig ansiktspen. Dama i "Bonderomantikk" er også ganske gammelsexy og bør komme opp på lista. Skuespillerdama til Harald Eia (kanskje litt i yngste laget) Ballettdama til Otto Jespersen. Sexolog Bente Træen. Jeg vet det er flere som burde komme opp på denne lista, men i skrivende stund kommer jeg ikke på noen flere, da jeg i min posisjon som hetrofil ikke har tenkt så nøye gjennom saken.

I prosess "Gammelsexy" (det skal nevnes at dette er en prosess , eller en metamorfose om du vil, med sin peak på min 40årsdag) Har jeg satt opp noen punkter, som kan være til hjelp til flere som har gitt opp ungdommen og velger en framtid som gammelsexy;

1. Ikke klipp håret kort, det er en felle mange går i sin higen etter evig ungdom.
2. Gå for kvalitet og god design. Dette kan virke distingverende mellom deg og de unge som bare har råd til uformelige HM-klær.
3. Gå med høye hæler. (Du har jo bil og kan kjøre til jobben, i motsetning til de unge som må sparke/ta kollektivtransport)
4. Bruk svart. Virker alltid classy og gir deg et mystisk gammelsexy image.
5. Bruk sminke med forsiktighet.
6. Ikke unngå å smile fordi om det vil gi rynker. Smiling har en foryngende effekt. Bare se på wenche Foss.
NB: Unngå "flætterlatteren" som er mye utbredt i 40årsalderen (j.m.f Rorbua)
7. Skaff deg en ung elsker. (Bra for selvtilitt)
8. Ikke slutt å tren fordi om du skulle anskaffe deg familie (se punkt 7.)
9. Intelektuell virksomhet må for all del ha forrang foran fjernsyn. Å ha en velutviklet hjerne er med på underbygge et gammelsexy-image og vil muligens virke forlokkende på punkt 7.
10. Gå ut. På kino , på teater , på konsert, på utstillinger , seminarer, etc ting som kan berike din kulturellekapital. Det er også en perfekt anledning til å vise fram ditt gammelsexyimage (ta gjerne med din unge elsker, presenter han som din nye"venn" for å provosere de ikke fullt så gammelsexye vennene dine)

Vi snakkes på G eller abboteket om ca 18år.

4 Comments:

Blogger Marienborg said...

Vi sees der vettu, men vær vår unge lekkerbisk på armen. Følte mæ litt truffet på Blå Rock sist ved synet av disse absurd småvoksne 16-18 åringan som liksom lesbe på dansegulvet, gnikke på alt de kommer over å drikk cider fra flaske. Men æ vet at vi med substans vinn til slutt.. moahaha!!! Uansett, tenkte ei stund på å få mæ en "ung" elsker, men så innså æ jo koffer æ ikke like "menn"som e yngere enn mæ, de e jo gutta..Vill vi ha gutta? Nei, MENN. Men om noen år når vi e gammel-sexy e jo de yngre mainfolkan ikke gutta lenger, men nettopp menn. You see?

Thursday, 15 February, 2007  
Blogger Ida said...

Haha. Jeg er kongen av gammelsexy. Dette er jeg med på!

Monday, 19 February, 2007  
Blogger Misha BB said...

...men mari boine er jo ganske bra da...
:(
betyr dette at jeg er ei gammel røy?

Tuesday, 20 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Nå lo jeg godt!
"Gammelsexy" er nå et ord vi har brukt en stund, så nå måtte det googles - og der dukket denne geniale teksten opp!

Vår gammelsexyhet startet med Kjersti Holmen, som vi fortsatt mener er Dronningen av Gammelsexy.
Men det kan forklares med at vi spiller på det andre laget.
Kongen av Gammelsexy kan være Sean Connery.

Takk for latter, og meg.

Friday, 27 February, 2009  

Post a Comment

<< Home